Skolotāju izglītošana projektā „Globālās skolas”

Publicēts 27.05.2016

Projekta „Globālās skolas: EYD 2015 to Embed Global Learning in Primary Education” ietvaros 2016. gada februārī tika uzsākta 48 stundu profesionālās kompetences pilnveides programma Globālajā izglītībā (GI) pirmsskolas un sākumskolas jomā. Programmā piedalījās Rēzeknes novada projektā iesaistīto 24 izglītības iestāžu pedagogi.

Sagatavojot lektorus – praktiķus Globālās izglītības jomā tālākai pedagogu izglītošanai savās izglītības iestādēs, ar pedagogu profesionālās pilnveides programmu „Globālā izglītība kā aktualitāte mūsdienīgā mācību procesā” divas dienas Rēzeknes novada pašvaldības telpās darbojās Izglītības attīstības centra ( IAC) darbinieki, kuriem kursu vadīšanā šajā jomā ir ļoti liela pieredze. Zinošu lektoru vadībā pedagogi uzzināja, kas ir GI un ilgtspējīgs dzīvesveids, kādas ir GI iespējas izglītības iestādēs, vēlmes, vajadzības un saskaņota attīstība vietējā un globālā kopienā. Tikpat svarīgas GI tēmas — droša pārtika un veselība, savstarpējā mijiedarbība un sociālais taisnīgums, ilgtspējīgs patēriņš un dzīves kvalitāte — tika apskatītas kursu otrajā tikšanās reizē. Skolotāji tika iepazīstināti ar pašreiz pieejamajiem resursiem globālajā izglītībā.

Ikvienu pedagogu uzrunāja stāsti par to, kāpēc un cik daudziem miljoniem pasaules bērnu nav iespēju apmeklēt skolu. Visas programmā apskatītās tēmas sasaucas ar Nelsona Mandelas vārdiem: „Izglītība ir visietekmīgākais līdzeklis, ar kuru var pārmainīt pasauli”, jo liek aizdomāties par savstarpējo mijiedarbību plašajā pasaules kontekstā. Pārmaiņas pasaulē ietekmē to, ko mēs mācām, un to, kādā veidā mēs mācām, tādēļ šīs GI tēmas ir lietderīgi izmantot vecāku sapulcēs un projektu nedēļās skolās, kā arī plānojot izglītības iestāžu attīstības programmas.

Ikviens programmas dalībnieks varēja aizdomāties, cik koku gada laikā „nonāk” Latvijas iedzīvotāju pastkastītēs kā lielveikalu reklāmas bukleti. Izrādās – tie 30 tūkstoši koku ik gadu! Skolotāji pārrunāja arī par resursu taupīšanu ikdienā, piemēram, — vai izglītības iestādēs tiek taupīts papīrs, aprakstot to no abām pusēm? Cik būtiski ir pievērst skolēnu uzmanību ūdens resursu taupīšanai? Savukārt Ekoloģiskā pēda ir izpratne par to, kā mēs izmantojam dažādus resursus: kurināmais, papīrs, atkritumi, transports, elektrība, pārtika, ūdens… Šo lietu izpratne mudina skolēnus un pirmsskolēnus domāt par ilgtspējīgu dzīvesveidu un resursu taupīšanu, lai saglabātu tīru mūsu planētu Zemi.

Semināra gaitā, brīvā gaisotnē ikviens pedagogs varēja gremdēties atmiņās un atcerēties, kādas spēles spēlēja viņu bērnībā. Tas bija ļoti emocionāls mirklis, tāpēc, sekojot lektoru ieteikumam, par šiem jautājumiem ir vērts runāt ar skolēniem un rosināt viņus dažādos projektos izglītības iestādēs izzināt viņu vecāku bērnības atmiņas. Piemēram, itāļu fotogrāfa Gabrieles Galimberti jaunākais projekts “Rotaļlietu stāsti” ļauj ieskatīties dažādu pasaules bērnu pieredzē. Caur lietām, kas vieno bērnus visā pasaulē, caur spēlēm un rotaļām, interesenti netīši nonāk pie GI tēmas izpratnes par dažādu kultūru vērtībām, iespējām un nodrošinājumu pasaulē.

Skolotāji vērtē šos seminārus kā vienu no labākajām pieredzēm. Lūk, dažas no atsauksmēm:

„Mums, skolotājiem, ir jābūt atbildīgiem par to, kā bērni dzīvos. Nedrīkst nākotnes bērnus mācīt ar vakardienas metodēm. Semināri ļoti noderīgi, jo dod ievirzes tam, kā pareizi apgūt dažādas globālas lietas. Jebkura tēma sākas ar lokālo (ģimeni, sevi) un tad tiek apskatīta saistībā ar pasauli!”Inguna Butkāne, Dricānu vidusskolas sākumskolas skolotāja.

„Es tiešām jutos kā daļiņa no šīs pasaules, kurai esmu vajadzīga. Ieguvu daudz jaunu zināšanu, kas saistās ar globālo izglītību un mūsdienīgo domāšanu par šo tēmu” – Sarmīte Skudra, Kaunatas PII „Zvaniņš” pirmsskolas skolotāja.

„Semināri ļauj ikvienam dalībniekam saprast, kas ir globālā izglītība. Kas šajā pasaulē ir atkarīgs no mums ikviena, vai es varu ieguldīt labākas pasaules vārdā arī kādu savu rīcību?” – Valentīna Mališeva, Ozolaines PII „Jāņtārpiņš” vadītāja.

GI semināros iegūtās zināšanas un praktiskie materiāli noderēs skolotājiem darbam ar bērniem, aktualizējot ne tikai lokālas, bet arī globālas tēmas, radot izpratni par to, kā tās skar mani, manu ģimeni, pilsētu, valsti.

Dienas bija piepildītas ar praktisku darbošanos, laiks pagāja interesanti un lietderīgi. Tika gūts daudz pozitīvu emociju, kā arī iegūti izdales materiāli, ar kuriem ir iespēja padalīties starp kolēģiem un izmantot tos kā mācību materiālu darbā ar bērniem. Kursos iegūtā informācija ļaus skolotājiem labāk saskatīt lietu būtību, vērīgāk ieskatīties vērtību skalā un, izaicinot bērna dabisko zinātkāri, veidot izpratni par prioritātēm katra dzīvē –vissvarīgākās lietas, mazāk svarīgas un vismazāk būtiskās.

Rēzeknes novada pirmsskolas un sākumskolas skolotāji ir pateicīgi IAC lektorēm Ingūnai Irbītei un Dainai Zelmenei par gūtajām zināšanām, kas ļauj globāli domāt un mudina lokāli rīkoties. Šo divu dienu kopsaucējs: Novērtē to, kas tev ir, un dari visu iespējamo, lai pasaule kļūtu labāka!

Ne mazāk svarīgas un tikpat saistošas bija nevalstiskās organizācijas (NVO) „Zaļā Brīvība” lektoru vadītās aktivitātes, kurās Rēzeknes novada pirmsskolas un sākumskolas skolotāji iesaistījās skolēnu pavasara brīvdienu laikā. Projekta pirmā gada NVO vadīto semināru cikls “Globālā izglītība sākumskolai un pirmsskolai – izziņa un integrācija mācību procesā” norisinājās: 14. martā  – Kaunatas vidusskolā, 15. martā  – Maltas vidusskolā, 16. martā – Dricānu vidusskolā, 17. martā  – Nautrēnu vidusskolā. Aktivitātēs iesaistījās vairāk kā 100 pedagogu.

Aktivitātes „Nevienlīdzības gājiens” mērķis bija veicināt skolotāju priekšstatus par globālo situāciju, nevienlīdzību pasaulē, tādējādi radot izpratni par katra cilvēka lomu šajā procesā.

Aktivitātē “Godīgā tirdzniecība, saistība starp mūsu patēriņu, sociālo un vides taisnīgumu, un ilgtspējīgu attīstību – kā projicēt šīs tēmas pirmsskolā un sākumskolā?” skolotāji darbojās grupās. Aktivitātes dalībnieki apsprieda šo problēmu cēloņus, kā arī diskutēja par globālās izglītības mācību mērķiem – vērtībām, prasmēm un zināšanām, kādas vēlamies radīt bērnos, lai risinātu (vai mazinātu) pasaules globālās problēmas. Tika runāts arī par tādu spēļu izmantošanu, kas veicina skolēnu izziņas procesus.

Kopīga darbošanās roku leļļu izgatavošanā un iedzīvināšanā uz vietas izdomātā stāstā, ņemot par piemēru biedrības „Humana People to People in Latvia” metodisko materiālu „Rokas lelles stāsta Āfrikas bērnu stāstus”, ļāva skolotājiem paplašināt redzesloku starpkultūru jautājumos. Šie jautājumi ir aktualizējami, jo mūsdienu globalizācijas procesi liek sabiedrībai apgūt jaunas prasmes – dzīvot starpkultūru vidē un novērtēt dažādības bagātību.

Mācot šādu leļļu izgatavošanu bērniem, tiek attīstīts radošums un fantāzija, kā arī veidojas prasmes konstruēt, plānot un radīt pašiem. Šāda aktivitāte ir jāvērtē arī kā videi draudzīga, jo tiek izmantoti otrreiz lietojamie materiāli (“vientuļās” zeķītes, cimdi, audumu atgriezumi utt.)

Apkopojot „Globālo skolu” projekta pirmā gada ieguvumus, ir gandarījums par iespējām skolotāju izglītošanā GI jomā. Nozīmīga ir izpratnes veidošana par savu saikni ar pasauli, aktualizējot jautājumu: „Ko ES varu darīt, lai pasaule kļūtu labāka mums visiem?”. Rēzeknes novada pašvaldības pirmsskolas un sākumskolas skolotāji ir iedvesmas pilni rīkoties, plānot un darīt, izmantojot jauniegūtās zināšanas.

Biruta Rīvāne,
Rēzeknes novada pašvaldības pirmsskolas izglītības metodiķe,
projekta „Globālās skolas” eksperte

globalek

Šis projekts tiek finansēts ar Eiropas Komisijas atbalstu. Šī publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus, un Komisijai nevar uzlikt atbildību par tajā ievietotās informācijas jebkuru iespējamo pielietojumu.

EDI_0595 DSC_0023 DSC_0035 DSC_0094 DSC_0098 DSC_0119 DSC_0188 DSC_0195 DSC_0218 DSC_0232 EDI_0559DSC_0068

Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on Facebook0