Viens no cilvēces attīstības virzītājspēkiem ir zinātkāre – vēlme izzināt, pētīt, saprast un eksperimentēt. Bērnu jau no mazotnes var ieinteresēt dažādiem zinātniskiem atklājumiem un eksperimentiem, saistoši skaidrojot tādas ikdienišķas lietas kā elektrība, tvaiki, kas grimst un kas negrimst ūdenī, varavīksne. Martā 3. klases skolēni Valters Malta un Ralfs Irbītis devās uz Rīgas LU Dabaszinātņu akadēmisko centru, lai demonstrētu eksperimentus ar vistas olām “Pārveido vai saglabā!”
Daudziem skolēniem bija atklājums, kā var atšķirt vārītu olu no jēlas, to nepārsitot (vārīta labi griežas, jēla – slikti), un kā to nolikt un iegriezt, lai ola stāvētu vertikāli. Zēni eksperimentāli parādīja, ka šoreiz paņemtā ola iztur 12 kg grāmatu smagumu. Pasākuma dalībnieki izmantoja iespēju noteikt, cik smagu skolēnu iztur paciņa ar 10 olām. Dalībniekiem bija interesanti vērot vai 10 olas izturēs žūrijas locekļa svaru. Skolēni centās iedabūt olu pudelē un glāzē ar ūdeni, tai nepieskaroties.
Lielākais ieguvums dalībniekiem bija iespēja ne tikai klātesošos iepazīstināt ar saviem pētījumiem, novērojumiem vai eksperimentiem, bet arī apskatīt citu skolēnu veikumu par dažādām tēmām- saulesbrilles, senā dzīvība fosīlijās, samteņu un sīpolloku audzēšana, tornado pudelēs, degšana noslēgtā vidē, laika apstākļu novērošana u.c. Skolēni varēja paši uzdot jautājumus, kā arī atbildēt uz žūrijas un klātesošo jautājumiem, nobalsot par interesantāko pētījumu. Tik daudz jaunas informācijas un aizraujošu demonstrējumu triju stundu laikā, kas ļāva pavadīt laiku jēgpilnā un saistošā veidā! Rīgas Dabaszinību skola un LU studenti parūpējās arī par ekskursiju pa jauno LU centru, kā arī demonstrēja dažādus ķīmiskos eksperimentus laboratorijā.
Visi klātesošie saņēma pateicības un piemiņas balvas no organizētājiem. Liels bija Valtera un Ralfa prieks, kad viņiem žūrija pasniedza skatītāju simpātiju diplomu.
Novēlu, lai pētniecības gars nepazūd arī ikdienas mācību stundās, lai skolēni turpina novērot, eksperimentēt un darboties!
Anita Cercene,
direktores vietniece izglītības jomā