2019. gadā Rēznas pamatskola plānoja un skolēni labprāt izmantoja projekta „Latvijas skolas soma” iespējas paplašināt savu redzesloku, baudot mākslas un kultūras jomu piedāvājumus skolēniem, kā arī ceļojot uz dažādām interesantām Latvijas vietām.
Pateicoties jau iepriekš uzsāktai skolas un SIA ,,Kinopunkts’’ sadarbībai, jaunāko klašu skolēniem bija unikāla iespēja baudīt jaunākās latviešu animācijas filmas ,,Jēkabs, Mimmi un runājošie suņi’’ pirmdemonstrējumu savā skolā. Izmantojot projekta līdzekļus, skola iegādājās licenci filmas demonstrēšanai un tehniski nodrošināja filmas seansu. Skolēni pēc filmas noskatīšanās vārdiski izvērtēja redzēto filmu, atzinīgi izsakoties par sižetu, labi izprotamu māksliniecisko izpildījumu un pamācošo stāstu arī sava rakstura īpašību attīstībā. Animētais sižets par Rīgas centra zēna Jēkaba vasaras piedzīvojumiem it kā nelabvēlīgajā Rīgas mikrorajonā Maskačkā, kurā bija gan pirmā neizpratne par apkārt notiekošo, gan draudzība ar vietējo Mimmi, gan aizrautīgie piedzīvojumi kopā ar runājošiem suņiem, kļuva par pamācību arī mūsu bērniem, kā sadraudzēties un kopā ar citiem paveikt nozīmīgas lietas!
1.-3. klašu skolēniem bija vienreizēja iespēja apmeklēt Liepājas leļļu teātra viesizrādi “Trīs ruksīši’’ Rēzeknes Kultūras namā. Vairākiem skolēniem tas bija mūžā pirmais teātra izrādes apmeklējums. Mākslinieciski augstvērtīga un profesionāli veidota leļļu izrāde bērniem bija laika ziņā ļoti atbilstoša, kā arī saturiski saprotama un viegli uztverama. Skolēni iepazina teātra apmeklējuma kultūru no ieejas, garderobes, vietas teātra zālē, skolēni mācījās uzvesties, skatīties, saprast un ar aplausiem pateikties māksliniekiem par sniegumu. Laika ziņā izrāde bija ļoti optimāla, jo daudziem skolēniem vēl nav izkopta uzmanības koncentrēšanas prasme. Pēc izrādes noskatīšanās bērni savus iespaidus radoši izpauda valodas stundās, kā arī veidojot improvizētu zīmējumu izstādi skolā.
Šī mācību semestra ,,Latvijas skolas somas’’ aktivitātēs bija akcentēta zinātnes un inovāciju attīstība Latvijā, kā arī iespēja skolēniem interaktīvi iesaistīties dažādās nodarbēs muzejos un centros, kuru mērķauditorija ir pusaudži. Marta mēnesī 4. – 6. klašu skolēniem tika organizēts brauciens uz Gulbeni, lai klātienē iepazītos ar bānīti un apmeklētu nodarbību Gulbenes dzelzceļa stacijā iekārtoto izglītojošo un interaktīvo centrā ,,Dzelzceļš un Tvaiks’’. Centra apmeklējums notika ar mērķi iepazīt Latvijas tehnikas vēsturisko mantojumu, t.s. slavenā Gulbenes- Alūksnes bānīša darbību. Skolēni bija vislabākā mērķauditorija, lai centra interaktīvais un izglītojošais piedāvājums un iekārtojums vislabāk ļautu iepazīt un ar savām rokām darbināt visas ar dzelzceļa tehnoloģijām saistītās iekārtas. Bērniem bija iespēja interaktīvi izzināt dažādu dzelzceļa iekārtu darbību. Nodarbības otrajā daļā skolēni klātienē iepazina veco un jauno lokomotīvju, dzelzceļa ritošā sastāva un dzelzceļa infrastruktūru darbību Gulbenes dzelzceļa stacijas un depo teritorijā.
Maija ziedonī vecāku klašu skolēni devās izglītojošā pilsētas apskates un iepazīšanas braucienā ar gidu ,,Daugavpils pa tramvaja logu”. Brauciens notika pa pilsētas tramvaju 3. līnijas maršrutu, ietverot vizuālo un vēstošo iepazīšanos ar dažādām pilsētas vietām, sākot no Daugavpils cietokšņa. Bērni aplūkoja pilsētas centru un seno arhitektūru, konfesionālo apbūvi četru dievnamu kalnā, jauno apbūvi ķīmiķu mikrorajonā u.c. Iepazīšanās notika ar labiekārtotu retro tramvaju, kas kļuva par piedzīvojumu daudziem skolēniem, jo līdz šim nebija iespējas braukt ar tramvaju. Tramvaja galapunktā notika improvizēta iepazīšanās ar tramvaju darbību. Īsā laikā aptverot galvenās pilsētas daļas, skolēniem interaktīvi radās priekštats par Latvijas otro lielāko pilsētu – Daugavpili. Tālāk 7. – 9. klašu skolēniem bija iespēja apmeklēt zinātkāres centru ZINOO Daugavpils, kurā lielākai daļai skolēnu bija pirmā iepazīšanās ar šāda veida zinātnes interaktīvajiem centriem. Lielu interesi radīja iekārtas un lietas, kuras bija iespēja izmēģināt, ar tām padarboties. Ar centra speciālistu atbalstu un izskaidrojumu skolēni padziļināja savas zināšanas un praksē izmēģināja, kā zinātniski pamatoti darbojas un redzamā un neredzamā veidā atklājas daudzas ikdienā lietojamas lietas, Visam tam skolā ir gūts teorētiskais pamatojums fizikas, ģeogrāfijas, matemātikas, ķīmijas u.c. mācību priekšmetu stundās. ZINOO centra apmeklējums un darbošanās ar eksponātiem bija izzinoša un ļoti lietderīga.
Kopā ar skolēniem projekta ietvaros līdzi brauca un darbojās pedagogi Ināra Anča, Ilona Butkāne, Antoņina Kozlovska, Edgars Ančs. Paldies Rēzeknes novada pašvaldības Kaunatas pagastu apvienības vadībai par iespēju izmantot apkārtējo pagastu autobusus skolēnu nogādāšanai uz Rēzekni, Gulbeni un Daugavpili! Gaidīsim projekta ,,Latvijas skolas soma’’ rudens posmu!
Anatolijs Kozlovskis, “Latvijas skolas soma” koordinators Rēznas pamatskolā