No 22. līdz 27. aprīlim Rēzeknes Augstskolā (RA) ar dažādiem aizraujošiem pasākumiem tika atzīmētas jau 17. Inženieru dienas.27.aprīlī tika atklāta Rēzeknes novada skolēnu darbu izstāde. Apskatāmie darbi tapuši nodarbībās RA mācībspēku un studentu vadībā laikā no 2012.gada oktobra līdz 2013.gada aprīlim. Nodarbības notika 3.-11.klašu skolēniem astoņos interešu izglītības virzienos, kas saistīti ar tehnisko jaunradi un dizainu. Mehatronikas nodarbības notika divās grupās, jo skolēni, kas pieteicās nodarbībām, bija no 4. līdz 12. klasei. Nodarbības jaunākajai grupai vadīja RA mehatronikas studiju programmas 4.kursa studenti Sanita Šalkovska, Raivis Bukšs un Vitālijs Dunkins. Skolēni no Dricānu, Nautrēnu, Kaunatas vidusskolām, Maltas 1. un 2.vidusskolas, Audriņu, Feimaņu, Gaigalavas, Rikavas pamatskolām, Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolas katrs bija izveidojuši savu līnijsekotāju un robotvaboli. Katram robotiņam bija jāveic norādītais maršruts, trīs ātrāko un viskvalitatīvāk veidoto līnijsekotāju veidotāji tika apbalvoti.
Vecāko klašu skolēni no Tiskādu, Nautrēnu vidusskolām, Maltas 1. un 2. vidusskolas skolām mehatronikas nodarbībās veica sarežģītāku uzdevumu – konstruēja sumo robotus. Nodarbības vadīja 4.kursa mehatronikas studenti Imants Kraulis, Viktors Višņakovs un Jānis Gailums.
Jaunāko klašu skolēni no Tiskādu vidusskolas, Maltas 2.vidusskolas, Jaunstrūžānu, Rikavas, Liepu, Gaigalavas pamatskolām apguva vides izlūku iemaņas RA asistentes Sintijas Augules un 3.kursa vides inženieru studentes Ilzes Dovgiallo vadībā. Jāsaka, ka nodarbību laikā skolēni bija aktīvi un paveica ļoti daudz. Piemēram, praktisko nodarbību laikā otra dzīve tika piešķirta sadzīves atkritumiem (pudelēm, kartona kastēm, citiem iepakojumiem)veidoti putnu būrīši, puķu podi un daudz kas cits. Skolēni devās dabā, kā arī veica ķīmiskos eksperimentus, tādus kā vulkānu izgatavošana(ar visu izvirdumu) vai dažādas krāsu pārvērtības. Nodarbībās dotie mācību materiāli tika apkopoti katra individuālajā mapītē, kuru noslēguma nodarbībā atdeva skolēniem. Tā kā katrā nodarbībā tika strādāts praktiski, tapušie darbi tika atdoti uz mājām, tādēļ izstādē bija redzama pavisam neliela daļa no paveiktā.
Alternatīvās enerģijas izpēte un konstrukciju veidošana šīs enerģijas izmantošanai notika Inženieru fakultātes dekānes Ērikas Teirumniekas un vides inženieru 3.kursa studenta Andra Missas vadībā. Meitenes tehniskajos darbos – lodēšana, elektrisko shēmu saslēgšana, inženiertehnisko konstrukciju veidošana – nemaz neatpalika no zēniem. Skolēni no Tiskādu vidusskolas un Jaunstrūžānu pamatskolas radīja risinājumus ķīmiskās, saules, vēja un citu enerģijas veidu izmantošanai.
Liela interese no skolēnu puses bija par nodarbībām dizaina virzienā. Interesenti bija pietikušies no daudzām skolām: Rēznas, Zarečnajas, Liepu, Rikavas pamatskolām, Kaunatas, Nautrēnu, Tiskādu, Maltas vidusskolām. Skolēni strādāja vairākās grupās – interjera, vides un modes apģērbu dizains. Nodarbības vadīja RA Izglītības un dizaina fakultātes Dizaina un amatniecības katedras docētājas: RA docente Aina Strode, lektores Silvija Mežinska un Diāna Apele, kā arī 2. līmeņa profesionālā bakalaura studiju programmas „Interjera dizains” 3. un 4. kursa studentes Lāsma Piruška, Laura Gabrāne un Sintija Logina. Dizaina darbi bija oriģināli, daudzveidīgi un acij tīkami. Skolēni radīja dizaina objektu idejas, iedvesmojoties no dabas, iepazina jaunus materiālus, veidoja interjera skices, projektēja, apguva trafaretu mākslu, veidoja dekoratīvos tekstildarbus auduma apdrukās tehnikā, pielietojot daudzveidīgus paņēmienus, kā arī darināja papildinājumus apģērbam – modes aksesuārus. Rezultātā tika apgūtas gan jaunas prasmes, gan veiksmīgi papildinājās mājas interjers vai sava garderobe ar pašu radītajiem darbiem.
Programmēšanas nodarbībās, ko vadīja 2.kursa datorsistēmu maģistrants Edgars Pavlovskis, tapušie darba rezultāti tika nodemonstrēti video formā. Katrs varēja redzēt, cik daudz darba jāiegulda programmētājam, lai mēs kā datorlietotāji varētu ērti strādāt un izmantot datorfunkcijas, spēlēt spēles vai izmantot interneta plašās iespējas. Nodarbības apmeklēja Maltas 1. un 2. vidusskolas, Feimaņu, Audriņu, Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolu bērni.
Noslēgumā visi baudīja picu un pīrāgus, ko sagādāja Rēzeknes novada pašvaldība. Notika sarunas par veikto un nākotnes plāniem. Gan skolēni, gan vecāki, gan skolotāji, gan Rēzeknes novada domes pārstāvji, kas piedalījās izstādē, bija gandarīti par radītājiem darbiem. Noslēgumā visi vienprātīgi izteica vēlmi nākamajā mācību gadā turpināt strādāt radošajās grupās augstskolā.
Šo pasākumu var saukt par ražīgu un rezultatīvu. Noteikti tas ir labs piemērs pašvaldības, skolu un augstskolas sadarbības modelim, kas visām iesaistītajām pusēm dod ieguvumu. Mums visiem jāstrādā kopā, lai tepat varētu nodrošināt mūsu jauniešu izaugsmi, studiju un darba iespējas. Tikai kopīgā sadarbībā varēsim attīstīt mūsu novadu un dzīvot pārticībā.
Paldies visiem skolēniem, skolotājiem, vecākiem par sadarbību, Rēzeknes novada domei par iniciatīvu un finansiālu atbalstu, RA mācībspēkiem un studentiem par radošumu un ieguldīto darbu!
Ērika Teirumnieka,
RA Inženieru fakultātes dekāne