Ir noslēdzies iniciatīvas “Latvijas skolas somas” 2020./2021.m.g. pirmais semestris, un varam nedaudz atskatīties, ko Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolas bērniem nācies redzēt, piedzīvot, izjust un uzzināt.
7. oktobrī 7. klases skolēni devās uz Āraišu ezerpili. Apskate gida vadībā ļāva uzzināt, ka tā ir vienīgā Eiropā rekonstruētā 8./9.–10. gadsimta nocietinātā dzīvesvieta. Ezera krastā tika aplūkotas Āraišu kastellas tipa viduslaiku pils drupas, bet turpat Meitu salā apskatīts, kādi mājokļi ir bijuši un ar ko cilvēki nodarbojās akmens un bronzas laikmetā. Skolēni uzzināja, kā dzīvojuši, ko ēduši senie iedzīvotāji, kā ģērbušies, kāpēc ir nogrimusi ezerpils un kā tā no jauna augšāmcelta.
Bērni pārliecinājās par cilvēku uzņēmību senos laikos un mūsdienās, iepazina arheologu dzīves ikdienu un veikumu. Atkārtoja un nostiprināja zināšanas par baltu cilšu dzīvesveidu 9.-13.gs.
Gatavojoties braucienam skolēni vēsturē apguva tēmu par baltu cilšu dzīves veidu 9.-13.gs., bet inženierzinībās paņems kādu ideju savu konstrukciju veidošanai no redzētā Āraišu ezerpilī.
16. oktobrī Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolas skolēniem bija iespēja piedalīties Virtuālās realitātes nodarbībā “Es saprotu literāro daiļdarbu caur mākslu”. Piedalījās visi skolas bērni no 1. līdz 9. klasei.
Nodarbība ļāva bērniem iepazīt mākslu, izmantojot tehnoloģiju iespējas. Leļļu un animācijas izrādē, ko skolēni skatījās virtuālajā realitātē, izmantojot 3D brilles, paplašināja zināšanas par mākslas pirmsākumiem un mākslinieka lomu, kas arī akcentē nozīmīgas mākslas vērtības. Skolēniem bija iespēja iepazīties ar mūsdienīgiem mākslas izpausmes līdzekļiem un mākslinieku, kurš ar tehnoloģiju palīdzību apvieno mākslu un Latvijas literatūru.
Virtuālā realitāte atsedza jaunus zināšanu iegūšanas horizontus, kas palīdz savienot senatni ar mūsdienām. Skolēniem iepatikās mūzikas stunda, kurā vēsture un mūzikas instrumenti tika sasaistīti kopā. Būt iekšā – labāk palīdz uztvert informāciju!
Arī literatūras jomā – redzēt ilustrētu mūsdienīgu dzejoli, būt tik tuvu vārda mākslai rada īsto iespaidu un izpratni par dzeju. Pēc nodarbības skolēni veica radošu darbu, izmantojot jaunās zināšanas un pieredzi.
Bez šaubām, šādas brilles varētu izmantot dažādos mācību priekšmetos, kas ļautu maksimāli pievērsties informācijai bez blakusnovirzēm!
Pirms nodarbības klases stundās tika runāts par šādām tēmām: Ko es redzu caur rozā brillēm? Kas ir virtuālās brilles?, Virtuālo briļļu pielietojums un nozīme.
Laika posmā no oktobra līdz decembrim Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolas 1.-9. klašu skolēniem bija iespēja noskatīties latviešu filmas: “Bille”, “Cylvāka Bārns”, “Piļsāta pi upis”, “Dvēseļu putenis”, “Nameja gredzens”, “Lote un pazudušie pūķi”, “Lote no izgudrotāju ciema”. Bērniem bija iespēja iepazīties ar latviešu kinematogrāfiju, un šīs zināšanas izmantosim dažādu mācību priekšmetu, piemēram, sociālo zinību, Latvijas vēstures, Latvijas un pasaules vēstures, vizuālās mākslas, satura apguvē. Mērķis ir palīdzēt skolotājam izvēlēties konkrētu latviešu filmu, tās fragmentu, lai paspilgtinātu vai ilustrētu kādu noteiktu mācību tēmu.
Projekta koordinatore Evita Kubecka