Itālija mūs sagaidīja ar daudzveidīgām ainavām, kalniem un ielejām, kur aug vīnogulāji, olīvkoki un ābeles, un, protams, ar visai pavasarīgu laiku. Itālijā, Dienvidtiroles apgabalā ieradāmies projekta “My best idea” ( Nr. 2015-1-SE01-KA201-012313) vizītes programmas ietvaros — gūt pieredzi par izglītības procesa organizēšanu un kompetenču pieejas realizāciju; digitālā portfolio izveidi un izmantošanas iespējām izaugsmes dinamikas novērtēšanā un karjeras izglītībā.
Dienvidtirolieši bija ieguldījuši daudz darba, lai mēs justos īpaši gaidīti: ik katru dienu saņēmām dāvaniņas; patīkams pārsteigums trešās dienas rītā bija skolēnu atskaņotās Latvijas, Zviedrijas un Itālijas valstu himnas; vakara pasākumos tika padomāts gan par tradicionālo ēdienu baudīšanu, gan par tautas tradīciju iepazīšanu… un vēl daudz, daudz citu patīkamu pārsteigumu.
Nedēļas laikā apmeklējām 5 iestādes: Laives vidusskolu, L. Einaudi Institūtu (profesionālā skola, kurā mācās topošie kosmetologi, masieri, automehāniķi, siltumapgādes speciālisti u.c.), C.Ritz Institūtu (viesnīcu skola), Reģionālais Ekonomikas institūts (Regional Institute of Economy), Bolzano Brīvo Universitāti (Free University of Bolzano). Laives vidusskolas kolektīvs ir viens no projekta partneriem, tāpēc šajā skolā pavadījām visvairāk laika. Interesanti bija uzzināt atšķirīgo pieredzi mācību darba organizēšanā: garās (līdz plkst. 16.00) un īsās (līdz plkst. 12.30) dienas, skolotāju darbs pāros, starpbrīži tikai ik pēc 2-3 mācību stundām; starpbrīžus visi skolēni pavada ārā u.c., savukārt redzētais profesionālajās skolās parādīja, cik pamatīgi jaunieši tiek gatavoti darba dzīvei un kā tiek izvērtētas jauniešu kompetences. Reģionālais Ekonomikas institūts un Brīvā Universitāte deva iespēju noklausīties vairākas lekcijas par kompetenču pieeju dažādos izglītības (arī topošo skolotāju) līmeņos, sadarbību starp institūcijām, uzņēmējiem un skolām ekonomikas zināšanu paplašināšanā. Tomēr galvenās aktivitātes bija saistītas ar digitālā portfolio izveidi, tāpēc visas projektā iesaistītās puses bija iesaistītas itāļu un vācu valodas sarunvalodas pirmā līmeņa apguves nodarbībās un dažādās darbnīcās: cepumu cepšanas, ģeogrāfijas spēlē ( GEO Challenge), itāļu populārās mūzikas karaoke. Tā ikviens projekta komandas loceklis no Latvijas un Zviedrijas interaktīvā veidā uzkrāja pieredzi, lai izveidotu savu personīgo digitālo portfolio.
Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolas pedagogu komanda atzina, ka guvuši mūsdienām ļoti aktuālu pieredzi, kuru jācenšas iedzīvināt savā skolā. Kā piemēri minami: galda kultūras izkopšana skolās, pieeja stundu plānojumam, skolotāju sadarbības modeļa veidošana darbam klasē, digitālā portfolio izveide. Viņi pauda arī secinājumu, ka šāda veida pieredzes apmaiņa rosina domāt, strādāt un dalīties pieredzē ar kolēģiem.
Izvērtējot ieguvumus no viesošanās Dienvidtirolē, Laives pašvaldībā, jāsecina, ka, bez visa iepriekš minētā, ļoti iedvesmojoši bija vērot itāļu kolēģu sadarbības prasmes, atraktivitāti, radošumu un savstarpējās koleģiālās attiecības, kas veidoja vizītes brīvo, pozitīvo un izzinoši bagāto atmosfēru.
Elita Opincāne,
Izglītības pārvaldes speciāliste, projekta dalībniece