Maltas speciālās internātpamatskolas skolotāji un audzēkņu vecāki par vienu no skolas stiprākajām pusēm uzskata, to, ka skolēni, kuri vēlas turpināt mācīties, var to darīt šajā pašā izglītības iestādē un apgūt 1. līmeņa profesionālo pamatizglītību. Izglītības iestādē ir pieejama kvalitatīva, daudzveidīga un lietderīga informācija par dažādu izglītības programmu izvēles iespējām, kā arī informācija par darba tirgu. Īpaša vērtība veltīta profesijām, kuras var apgūt mūsu skolā. Mācību gada darba plānā iekļautie pasākumi, kuri orientēti uz karjeras veidošanu, paredz mērķi paaugstināt skolēnu interesi turpmākās izglītības un profesijas izvēles jautājumos. No 16. aprīļa līdz 20. aprīlim Maltas speciālajā internātpamatskolā norisinājās sociālo zinību nedēļa – atklāto mācību stundu cikls „Izglītība un karjera”.
Pasākuma ietvaros 16. aprīlī notika mācību ekskursija uz šūšanas firmas SIA „JATA” Maltas filiāli. 8.b. un 9.b klases skolēni kopā ar skolotāju Viju Tjarvi-Golubevu iepazinās ar šuvēja profesiju un darba īpatnībām. Skolēni ar interesi vēroja, kā strādā šuvējas, kā notiek darbs un varēja apskatīt saražoto produkciju. Bija izbrīnīti, ka šuvējas tik ātri strādā un tik īsā laikā spēj paveikt tik daudz, kā arī kvalitatīvi izpilda savu darbu. Interesanti bija apskatīt dažāda veida šujmašīnas un to iekārtas, ar kurām darbojas šuvējas. Apmeklējot uzņēmumu, skolēni paplašināja savu redzesloku, savas zināšanas.
17. aprīlī mēs apmeklējām atklāto stundu sākumskolā ar nosaukumu „Profesiju pasaulē”. Spēļu formā sākumsskolas skolēni iepazinās ar pavāra, šuvējas un galdnieka profesiju īpašībām. Klases telpā bija organizēta improvizēta gleznu galerija. Katrā gleznā bija attēloti dažādu profesiju pārstāvji. Skolotājas Aleksandras Kadakovskas vadībā bērni sapņoja par savu nākotnes profesiju, sapņoja par nākotnes dzīvi. Spēles laikā skolēni mēģināja modelēt modernu mūsdienīgu apģērbu, uzcelt savu sapņu māju, izmantojot neparastu materiālu – makaronus. Nākotnes pavāri jautri izveidoja ēdienu karti.
18. aprīlī stafeti pārņēma 8.a un 9.a.klase ar skolotāju Viktoriju Dervanovu. Tā kā gandrīz visa klase ir izteikusi vēlēšanos apgūt mūsu skolā profesiju “pavāra palīgs”, stundas tēma ”Kā kļūt par pavāru?” bija izvēlēta jau sen. Vajadzēja tikai palīdzēt skolēniem veidot izpratni par saistību starp izglītību, profesiju un nodarbinātību. Lai sasniegt šo mērķi, tika izmantoti dažādi mācību paņēmieni un metodes, jēgpilna informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) rīku izmantošana un praktiskais darbs. Viss notika reālajā laikā un cieši saistīts ar mūsu ikdienas dzīvi. Skolēni vēroja ļoti interesantu Rīgas Tehniskās koledžas audzēkņa Kārļa Augusta Mežsētas videomontāžu „Itāļu ēdiens”, pēc tam apskatīja pavāra palīga darba pienākumus, darba aprīkojumus, darba apstākļus un iespējas, nostiprinot šīs zināšanas ar praktisku darbu un salīdzinot šo informācijas svarīgumu pēc TV pārraides, kur šefpavārs Māris Astičs stāsta, kā viņš kļuva par vienu no labākiem šefpavāriem un cik ir svarīgi mācīties tieši tajā profesijā, kuru tu mīli.
Skolēniem bija iespēja patstāvīgi meklēt Rēzeknes novada mājās lapā darba vakances, kur atrada trīs darbavietas, kas piedāvā strādāt par pavāra palīgu! Par pārsteigumu skolēniem bija izveidots skolotājas Tatjanas Surgantes video aicinājums – nākamgad apgūt profesiju “pavāra palīgs”. Skolotāja Mārīte Jaško piedāvāja atraktīvu, radošu un aizraujošu spēli, kur katrai komandai vajadzēja ātri un pareizi apģērbt pavāra priekšautus un cepures. Mācību stunda paskrēja ļoti ātri, taču skolēni bija iedvesmoti un apņēmības pilni turpināt mācības mūsu skolā.
“Izglītības un karjeras” atklāto mācību stundu cikla ietvaros 5.,6.,7.a klases audzēkņiem tika dota iespēja nostiprināt jau esošās zināšanas par galdnieka palīga profesiju. Bērni zīmēja, krāsoja, meklēja paslēptos galdnieka darba rīkus puzlēs, domāja, sprieda, risināja problēmsituācijas, pauda savas domas par galdnieka profesiju tādējādi ne tikai attīstot savstarpējās sadarbības prasmes un iemaņas, bet arī padziļinot jau esošās zināšanas par galdniecības profesiju. Bija iespēja izpētīt, ar savām rokām pataustīt galdnieka darba rīkus, uzzināt un iemācīties to nosaukumus, kā arī iejusties jaunā galdnieka lomā.
Agrāk galdnieka profesiju pārsvarā izvēlējās tie puiši, kas īsti nezināja, ko vēlas dzīvē darīt, bet jāmācās bija obligāti. Retais galdnieka profesiju apguva tādēļ, ka tā patiešām šķita interesanta un saistoša. Laika gaitā daudz kas ir mainījies: šīs profesijas pārstāvji ir ļoti pieprasīti darba tirgū un to apgūst ne tikai puiši, bet arī meitenes.
Maltas speciālā internātpamatskola profesionālās izglītības ietvaros piedāvā jauniešiem apgūt ne tikai galdnieka palīga profesiju, bet arī pavāra palīga un palīgšuvējas specialitātes. Tātad, ja jums ir vēlme mācīties un apgūt kādu no šīm profesijām un iegūt 1. līmeņa profesionālo izglītību, kā arī negribas braukt tālu no mājām, laipni lūgti Maltas speciālajā internātpamatskolā! Jau pēc diviem gadiem jūs varēsiet būt pilnvērtīgi, konkurētspējīgi profesionāļi savā jomā. Profesiju apgūšana dod cilvēkiem jaunas iespējas, jaunas atklāsmes dzīves ceļā. Profesija ļauj mumsjusties vajadzīgiem, būt pārliecinātiem un gandarītiem par padarīto darbu.
Pie jautājuma par profesijas izvēli skolēni vēl atgriezīsies daudzas reizes. Jautājums par profesijas izvēli nav izrunājams vienā dienā. Pie tā mēs atgriezīsimies vēl un vēl pēc grāmatu izlasīšanas, filmu noskatīšanās un diskusijām.
Skolotāji: Aleksandra Kadakovska, Viktorija Dervanova, Mārīte Bukovska, Vija Tjarve-Golubeva