Jautājums „Kā mācīt bērniem mācīties?” ir īpaši aktuāls šodien, kad uzsākam ceļu uz kompetenču pieeju izglītībā. No 10. līdz 12. augustam Lūcijas Rancānes Makašānu amatu vidusskolā intensīvo apmācību kursu- nometnes „Mācīsim mācīties: EI! ES!” laikā piedāvātajās nodarbībās Rēzeknes novada dažādu mācību priekšmetu skolotāji meklēja atbildes un risinājumus šai problēmai.
Nometnes programma tika veidota tā, lai nodarbības ne vien sniegtu ieskatu dažādu prasmju mērķtiecīgā pielietojumā mācoties, bet arī parādītu starpdisciplinaritātes nozīmīgumu efektīva mācību rezultāta sasniegšanā. Plānojot intensīvo apmācību kursu – nometnes programmu, tika ņemtas vērā sekojošas izglītības pieejas:
- Uz skolēnu vērsta mācīšanās: balstīta uz daudzpusīgā intelekta teorijas atziņām;
- Pētnieciskā mācīšanās: pieredzē balstīta, nostiprinot satura mācīšanos kontekstā, savienojot, sapludinot tematus;
- Starpdisciplināra mācīšanās: pārsniedzot tradicionālās zinātņu nozaru robežas, apskatot lietas kopveselumā;
- Sistēmiskas, kritiskas un holistiskas domāšanas veicinoša mācīšanās;
- Radoša mācīšanās, kura nebalstās uz klišejām.
Ilga Kušnere, “Radošuma pils” trenere, vadīja nodarbības „EKSPEDĪCIJA”, lasītprasmes un teksta analīzes prasmju veidošanai, kurās tika vākta, apkopota, strukturēta un analizēta informācija. Nodarbību laikā ikviens pedagogs varēja rast kādu sev piemērotu metodisko paņēmienu ne vien mācību stundām, bet arī klases audzinātāja darbam.
Alūksnes novada vidusskolas skolotāja Līga Krūmiņa, Latvijā populāra kā IT novitāšu izplatītāja, nodarbībās “EKSPERIMENTS”, parādīja kā, izmantojot informācijas tehnoloģijas, var veicināt mācību satura strukturēšanu, analizēšanu utt., reizē skolēnos radot aizrautību.
Pētniecisko prasmju pilnveidošanai tika piedāvātas nodarbības „IZLŪKOŠANA”, kurās pedagogi apguva veidus, kā risināt pētnieciskas problēmas, plānot un veikt eksperimentus, analizēt un salīdzināt rezultātus. Nodarbību ietvaros Apdāvināto bērnu fakultatīvās skolas un Rīgas 45. vidusskolas dabaszinību un fizikas skolotāja Marika Melne ļoti uzskatāmi demonstrēja, kā sarežģītas definīcijas un uzdevumus padarīt par visiem saprotamiem, jo izprotot informācija daudz labāk saglabājas ilglaicīgajā atmiņā.
Idejas matemātisko prasmju pilnveidošanai, nostiprināšanai un pielietošanai tika apskatītas nodarbībās „SKAITĻOTAVA”, kuras vadīja Apdāvināto bērnu fakultatīvās skolas un bijusī Smiltenes ģimnāzijas skolotāja Ārija Viļuma. Pieredzējušās pedagoģes vadībā skolotāji meklēja ceļus, kā apgūt prasmes, lai saprastu un sakārtotu skaitlisku, kvantitatīvu informāciju un par to izdarītu noderīgus secinājumus.
Kopīgās tikšanās reizēs nedrīkst izpalikt skolotāju personīgās pedagoģiskās pieredzes atklāšana, tāpēc notika nodarbība “PIEREDZES HERBĀRIJA DARBNĪCA”, kurā kopīgiem spēkiem tika meklētas un atrastas atbildes uz pašu skolotāju izvirzītajiem problēmjautājumiem no skolas dzīves:
- kā iemācīt bērnam loģiski domāt, apzināti lasīt un galvas rēķinus?
- kā palīdzēt bērnam apgūt svešvalodas?
- kā ieinteresēt, motivēt skolēnus sasniegt augstākus rezultātus?
Savukārt, ”SKAITĻOTAVAS EKSPEDĪCIJA” un “IZLŪKOŠANAS EKSPERIMENTS” tika veidotas kā starpdisciplināras nodarbības, kurās viena tēma aplūkota un realizēta no dažādiem rakursiem. Tādējādi skolotāji saņēma atbildes uz jautājumiem: Ko? Kur? Kādā veidā ? utt. Protams, ka atbildes izrādījās vienkāršas un katram pa spēkam.
Vakara nodarbības šoreiz bija organizētas kā pašizaugsmes treniņš skolotājiem, kurās gan “Radošuma pils” treneres vadībā tika stiprināts dzīvesspēks, un dejotas biodejas, gan mākslinieces un skolas direktores Gundegas Rancānes vadībā gleznots Dvēseles dārzs.
Apkopojot skolotāju atsauksmes, jāsecina, ka 3 dienas tika pavadītas jēgpilni un pedagogi guva virkni ideju un ierosmju. Paldies nodarbību vadītājām par interesantajām un aizraujošajām nodarbībām, bet Lūcijas Rancānes Makašānu amatu vidusskolas direktorei un kolektīvam par rūpestiem un sirsnīgo uzņemšanu! Un, protams, paldies visiem dalībniekiem par kopīgi pavadīto laiku! Novēlu, lai pedagogiem izdodas kursos gūto izmantot arī praksē!
Elita Opincāne,
Rēzeknes novada izglītības pārvaldes speciāliste