Rudens tradicionāli ir bagāts ar pieredzes gūšanu un sniegšanu. Šoruden Rēzeknes novada skolu direktoru un IP speciālistu grupa devās uz Ventspili, kur notika Ventspils Izglītības pārvaldes Metodiskā dienesta organizētais pieredzes pasākums “Praksē balstīta skolotāju profesionālā sadarbība un profesionālā pilnveide”.
Pasākuma ievaddaļā mūs iepazīstināja ar izglītības iespējām un metodiskā darba pieeju Ventspils pilsētas vispārējās izglītības iestādēs. Tas bija stāsts par materiālo nodrošinājumu un metodisko atbalstu Ventspils pilsētā, IP īstenotajām programmām skolotāju kapacitātes paaugstināšanai, skolotāju sadarbību.
Pasākuma galvenā aktivitāte bija darbs “Pieredzes stāstu” grupās, kurās Ventspils skolu pedagogi un Metodiskā dienesta speciālisti dalījās pieredzē par skolotāju mācīšanos, sadarbību, profesionālo pilnveidi, Metodiskā dienesta konsultantu darbu.
1. grupa. Skolotāju mācīšanās un sadarbības grupas.
Ventspils 4. vidusskolas skolotāji iepazīstināja ar skolotāju sadarbības grupu izveides principiem, akcentējot kā notiek stundu plānošana, vadīšana, kā arī minēja paveiktā darba piemērus. Skolotāji no Ventspils 2. pamatskolas dalījās pieredzē par to, kā tiek izvirzīts mācīšanās grupas skolotāju mērķis, piemēram- skolēnu lasītprasmes veicināšana, pilnveidošana visos pamatskolas posmos. Savukārt, Ventspils Centra sākumskolas direktore iepazīstināja klātesošos ar skolotāju mācīšanās un sadarbības principiem, pedagogu profesionālās pilnveides sekmēšanu, triju gadu laikā paveiktā darba rezultātiem, kā arī ar šī mācību gada metodiskā darba prioritātēm.
2. grupa. Vienā klasē strādājošo skolotāju sadarbība.
Grupā stāstīja galveno par skolotāju sadarbību skolēnu lasītprasmes pilnveidošanai darbā ar tekstu, sadarbības plānošanu, savstarpējo mācību stundu vērošanu, vēroto mācību stundu analīzi pēc skolā iepriekš izstrādātiem mācību stundas vērošanas kritērijiem( Ventspils 6. vidusskolas pieredze). Ventspils 2. vidusskolas pārstāvji stāstīja par darbu vienā klasē: kā veiksmīgi organizēt un vadīt pedagogu sadarbību, kādi ir sadarbības galvenie principi, sadarbībā iesaistīto pienākumi. Uzzinājām arī par skolā izstrādātajiem skolēnu izaugsmes dinamikas vērtēšanas kritērijiem. Savukārt, Pārventas pamatskolā jau ir izveidotas jomu metodiskās komisijas: valodu, dabaszinību, sociālo zinību, mākslas un sporta. Skolas pārstāvji dalījās pieredzē par metodisko sadarbības grupu idejas rašanos, idejas realizāciju un atklāja pirmsākuma grūtības.
3. grupa. Stundu vērošana skolotāju profesionālai pilnveidei.
Ventspils 1. Valsts ģimnāzijas pedagogi iepazīstināja ar skolas vadības īstenoto stundu vērošanu un savstarpēju stundu vērošanu – abu veidu stundu vērošanām izstrādāto nepieciešamības pamatojumu, sagatavošanās posmu, īstenošanas nosacījumiem, ar novērotajām pārmaiņām, izaicinājumiem un ieteikumiem.
Skolotāji no Centra sākumskolas stāstīja par skolotāju savstarpējo stundu vērošanas pieredzi kā atbalstu skolotājiem. Skolā izstrādātās stundu vērošanas lapas skolotāji aizpilda par vienu vēroto un vienu vadīto stundu semestrī. Skolotāju darbības profesionālo izaugsmi sekmē skolotāju mācīšanās sniegt un saņemt atgriezenisko saiti, taču turpmākās darbības plānošanai tiek izmantoti skolotāju Edurio aptaujas rezultāti un pieņemtie lēmumi. Ventspils 2. vidusskolas skolotāji uzsvēra, ka ir svarīgi skolotājos izveidot ieradumu dalīties pieredzē ar kolēģiem.
4. grupa. Skolotāju sadarbība stundu vērošanā un vadīšanā.
Pedagogi dalījās pieredzē par fizikas un ģeogrāfijas kopstundu par tēmu “Elektrostacijas” un mācību stundu sociālajās zinībās par tēmu ,,Aizspriedumi un stereotipi”. Skolotāji atzina, ka sadarbība stundu vērošanā un vadīšanā jāveido, lai
1) skolēni mācību saturu neuztver kā atsevišķu zināšanu un prasmju virknējumu, kas pastāv atrauti no dzīves,
2) skolēni mācītos saistīt tēmas dažādos mācību priekšmetos,
3) aktivizētu skolēnu radošo darbību un izziņas procesu.
Uzzinājām arī par interesantu pieredzi darbā ar skolēnu vecākiem: apvienojoties dažādu mācību priekšmetu skolotājiem, tiek veidotas atklātas tematiskas mācību stundas ar mērķi parādīt kā mainās mācību process.
5. grupa. Pilsētas Metodiskā dienesta konsultantu darbs.
Ventspils IP Metodiskā dienesta vadītāja Inga Pāvula un konsultante Zanda Bite dalījās pieredzē par to, kādi ir MD uzdevumi, veicamais darbs MD vadītājai un 5 konsultantiem – Ventspils skolotājiem- profesionāļiem. Interesanti bija uzzināt par to, kā strādā konsultants, kā notiek skolas, skolotāja un konsultanta sadarbība un pašiem pamēģināt iejusties šajā lomā, veidojot sarunu pēc stundas vērošanas lapas.
Ikkatrā darba grupā mums vajadzēja gatavot rakstisku atgriezenisko saiti, par to, kas šķita interesanti, noderīgi.. Pieredzes semināra noslēgumā visi savās novadu grupās apkopojām iegūto informāciju, secinājumus, prezentējām kolēģiem idejas un iespējas turpmākai darbībai un sadarbībai.
Divas Ventspilī un garajā ceļā kopā pavadītās dienas bija ne vien bagātas ar pieredzi, bet deva iespēju iepazīt Ventspili un Kurzemes piedāvājumu ceļotājiem, jo mājupceļā apmeklējām arī Šokolādes muzeju Pūrē un smiltsērkšķu produkcijas ražotni “AlfaSatori”.
Elita Opincāne,
IP pedagoģiski metodiskā darba un mūžizglītības speciāliste