Uztura speciālisti atzīst, ka uzturā 1/3 būtu jāveido graudaugu produktiem. Diemžēl bērni daudz mazāk uzturā lieto veselīgos graudaugu produktus. Lai veicinātu skolēnu zināšanas par graudaugu lomu uzturā, tiek rīkots projekts Putras programma skolās. Tās ietvaros soli pa solim 1.-4.klases skolēniem (bērnudārzu audzēkņiem) ir iespēja uzzināt, kāpēc ir svarīgi ēst putras un kāpēc putras ēd Latvijas slavenības. Atsaucoties aicinājumam, Rēznas pamatskola iesaistījusies Vislatvijas putras programmas aktivitātēs. Pateicoties uzņēmumam „Rīgas Dzirnavnieks”, sadarbībā ar Veselības ministriju, Valsts izglītības satura centru (VISC) un Slimību profilakses un kontroles centru (SPKC) šajā projektā varēja iesaistīties jebkura Latvijas skola. Putras stundām bija jānotiek oktobra mēnesī.
Rēznas pamatskolas 1. – 4. klašu skolēniem pagarinātās dienas darba grupas skolotāju Ināras Ančas un Antoņinas Kozlovskas vadībā notika divas Putras stundas ar mērķi rosināt vairāk savā uzturā lietot putras izstrādājumus, iepazīt veselīgā uztura pamatnosacījumus un popularizēt veselīgu dzīvesveidu. Pirmās stundas gaitā bērni atraktīvi iepazinās ar graudaugiem un ceļu, kā tie pārtop garšīgās un veselīgās putrās. Izmantojot projektā pieejamo materiālu, varoņu Profesora Grauda un viņa zinātkārā drauga Pūcēna padomiem, sākumskolas klašu skolēni varēja pārbaudīt jau esošās zināšanas un iekrāt jaunas zināšanas par Latvijā un citur pasaulē audzētiem graudaugiem, no kuriem ražo putras un citus graudaugu izstrādājumus. Bērni uzzināja par īpašiem graudu produktiem – graudu pārslām, mannu u.c.
Stundas noslēgumā bērniem bija sarūpēta iespēja degustēt dažādas uzņēmuma ,,Rīgas Dzirnavnieks” produktu grupas ,,Herkuless’’ ātri pagatavojamās putras. Vislabāk garšoja jaunais produkts – auzu pārslu putra ar šokolādes gabaliņiem. Ceram, ka daudziem tagad rīta brokastu galdā būs dažādas putras, kas ir gan veselīgi, gan palīdz uzkrāt vajadzīgo enerģijas devu dienas sākumam. Skolēnus sagaidīja mājas uzdevums: līdz nākamās Putras stundas sākumam bija jāizdomā un jāiesniedz savas putras recepti.
Pēc nedēļās notikušā otrā Putras stunda bija veltīta dažādām viktorīnām, jautājumiem un mīklām par putrām un graudaugiem. Skolēni varēja pārbaudīt savas zināšanas par savvaļas dzīvniekiem – kuri ēd un kuri neēd graudaugus. Putras stundu organizatori izvērtēja skolēnu iesniegtās putru receptes. Par uzvarētāju mazajā konkursā pasludināja 2. klases skolēnu Kristeru Škrjabu, kurš kopā ar savu māmiņu bija sagatavojis visizsmeļošāko putras pagatavošanas recepti. Stundas gaitā bērni noskatījās skolotāju improvizētu izrādi par veselīgā uztura nozīmi. Tā kā putras ēšana labi sader ar sportošanu, sākumskolēni iemācījās dažādus vingrojumus, lai sevi ikdienā uzturētu formā.
Skolas ēdnīcā izveidota skolēnu putru recepšu izstāde, kuras var novērtēt ikkatrs. 1. – 4. klašu skolēnu receptes jau tiek izmantotas pusdienu un launaga ēdienkartēs.
Putras programma Latvijas skolās notiek Starptautiskās Putras dienas ietvaros, kas jau kopš 1994. gada katru gadu 10. oktobrī tiek svinēta pasaulē.
Anatolijs Kozlovskis
Rēznas pamatskolas direktors
Ināras Ančas foto