Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas Lāzerdarbnīcā pirmdien, 20. maijā valdīja radoša gaisotne. Nautrēnu vidusskolas skolēni, J. Soikāna Ludzas Mākslas skolas Nautrēnu filiāles audzēkņi apguva pirmās iemaņas lāzertehnoloģiju pielietošanā digitālajā mākslā un dizainā. Nodarbības vadīja Fizikālo procesu un lāzertehnoloģiju pētnieciskā centra vadītājs Dr.phys. Pāvels Narica un centra laborants Antons Pacejs, kā arī RTA lektores Diāna Apele un Silvija Mežinska.
Bērniem bija uzdevums izvēlēties un uzzīmēt divus objektus, dzīvās dabas pārstāvi un kādu priekšmetu un no šiem diviem zīmējumiem radīt jaunu dizaina produktu. Pēc tam zīmējumi tika nofotografēti, ar datorprogrammas palīdzību apstrādāti un ar lāzeru iededzināti koka glezniņā, kuru jaunie mākslinieki varēja paņemt sev līdzi.
Skolēnu fantāzija bija neierobežota, gluži tāpat kā virtuālo tehnoloģiju iespējas, kas nodarbības vērta aizraujošā pasākumā. Bērni prot radīt idejas un tās pamatot. Ramona rāda savu darbiņu, kur no suņa un acenēm radītas mīkstās brilles naktij, lai uzlabotu miega kvalitāti.
Ramona: “Pagājušajā gadā es pirmoreiz redzēju, kā strādā ar lāzeriem, kā no divām dažādām lietām var izveidot kaut ko jaunu. Piedalījāmies ārzemju mākslinieku meistarklasē, viņi stāstīja par lāzera iespējām, par dažādām tehnoloģijām, tur bija iespēja redzēt kaut ko jaunu, kas pie mums vēl nav redzēts.”
Vairāki bērni ar lāzeru strādā jau otro gadu, iepriekšējā gadā viņi apmeklēja arī digitālās mākslas izstādi Lūznavas muižā “Zeme. Jūra. Signāls”.
Maija Gailuma, J. Soikāna Ludzas Mākslas skolas Nautrēnu filiāles vadītāja: “Šīs nodarbības bērniem paplašina redzesloku, pagājušajā gadā, kad pirmo reizi ar to saskārāmies, tas bija šoks. Uzstādījums ir uzstādījums, ainava ir ainava, bet te bija jādomā moderni, dizainiski. Bērni labāk uztver mūsdienīgo mākslu, nekā vecākā paaudze, viņi fantazē, spēlē, iesaistās, viņi spēj domāt par daudzām lietām vienlaicīgi.
Mēs ar audzēkņiem pagājušajā gadā bijām Lūznavā, digitālās mākslas izstādē, un mani tā ļoti uzrunāja. Bērniem arī tā patika. Apskatījām arī RTA studentu darinātos dizaina objektus, gaismas ķermeņus – tas nav tik viegli, tur ir daudz jādomā, daudz jāieliek darba, lai tādu radītu.”
Arī 8. klases skolēnam Albertam izstāde palikusi labā atmiņā. viņaprāt, digitālā māksla ir interesantāka, nekā tradicionālā: “Es labi atceros, tur bija šī ekoloģiskā tēma, bija daudz fotogrāfiju, mainījās attēls uz datora. Mani tas ļoti ieinteresēja, mudināja domāt.
Man šī mākslas nozare ļoti interesē, noteikti varētu ar to kādreiz nodarboties. Gribētu arī šāgada izstādi Lūznavas muižā apskatīt.”
Bērnus lāzerprasmēs ievadīja Fizikālo procesu un lāzertehnoloģiju pētnieciskā centra laborants Antons Pacejs.
“Man ļoti patīk strādāt gan ar studentiem, gan ar skolēniem, tā ir kā dzīvas šūnas funkcija, nodot informāciju citām šūnām. Es arī tā mēģinu – nodot šo informāciju, kuru es zinu, citiem saprotamā veidā.”
Antons atzīst, ka ar bērniem strādāt ir interesanti, jo viņi ātrāk uztver jaunās idejas, nekā skolotāji.
“Lielākā problēma, manuprāt, šodien ir tā, ka skolotāji pārsvarā ir iegājuši tādos kā rāmjos, viņi nav aktīvi, nav radoši. Man liekas, ka mācības tomēr var padarīt interesantas, un mēs to akadēmijā cenšamies darīt.
Bērni tehnoloģiju ziņā ir daudz saprotošāki, viņiem jau tas intuitīvā ziņā kaut kā ir iestrādāts. Vecākiem cilvēkiem vēl vajag izskaidrot, bet bērns kaut kā intuitīvi jau sajūt šīs modernās tehnoloģijas, kā tās darbojas.”
Jau drīzumā Nautrēnu vidusskolas audzēkņi kopā ar skolotāju dosies ekskursijā uz Lūznavas muižu, lai aplūkotu digitālās mākslas izstādi “Aiz melnā spoguļa”, kā arī RTA studentu izstādi “Digitālais eksperiments dizainā II”.
Lāzerprasmju nodarbības notiek projekta EUCIDA -”European Connections in Digital Arts” (“Digitālā māksla aptver Eiropu”) ietvaros. EUCIDA ir trīs gadus ilgs projekts, kuru finansē Eiropas Savienības programma “Radošā Eiropa” un kuru īsteno modernās mākslas centrs Īrijā (Rua Red) un Francijā (Espace Multimédia Gantner) sadarbībā ar Rēzeknes novada pašvaldību. Projekta mērķis ir izveidot sadarbību starp digitālajiem māksliniekiem un kultūras pazinējiem Eiropā, tādā veidā attīstot inovācijas un veicinot digitālās mākslas popularitāti starptautiskā līmenī.
Foto un teksts: Anna Rancāne