Pašā pavasara plaukumā Rēzeknes novada Izglītības pārvalde uzņēma tālus ciemiņus ciemiņus — Erasmus + projekta “My best idea” darba grupas no Zviedrijas Pitea un Itālijas Laives pašvaldības un skolām. Rēzeknes novada Izglītības pārvaldes sadarbības partneri projekta aktivitāšu realizēšanā ir Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskola un Apdāvināto bērnu fakultatīvā skola (ABFS) Rīgā. Sakstagala J. Klīdzēja pamatskola un ABFS ļāva “ ēnot” savu darbu, jo šo abu iestāžu uzdevums bija parādīt pieredzi starpdisciplināro mācību realizācijā, taču teorētiskās un praktiskās nodarbības visu triju valstu komandām vadīja gan pedagoģijas doktore, asociētā profesore Karine Oganisjana, gan Apdāvināto bērnu fakultatīvās skolas skolotājas Marika Melne un Kintija Blūmentāle.
Anita Cercene, projekta “My best idea” koordinatore Sakstagala J. Klīdzēja pamatskolā, atzīst, ka mūsdienās skolām sabiedrība izvirza jaunus uzdevumus – nepieciešamību attīstīt skolēnu problēmu risināšanas, sadarbības, saziņas un mācīšanās prasmes. “Jau dažus gadus atpakaļ, meklējot kā interesantāk apgūt mācību saturu, pārliecinājāmies, ka reālās dzīves problēmas un situācijas var atrisināt, izmantojot tikai vairākos mācību priekšmetos apgūtās zināšanas. Tieši tāpēc Sakstagala J. Klīdzēja pamatskolā īpaša vieta ir ierādīta starpdisciplinārajai mācīšanai. Esam mēģinājuši starpdisciplināro mācīšanos realizēt vienā stundā, kad 2- 3 skolotājas ( mūzikas, latviešu valodas, vizuālās mākslas) ar skolēniem darbojas no dažādiem rakursiem pie vienas tēmas. Piemēram, vēstures un vizuālās mākslas skolotājas piedāvāja tēmu “Pirmā pasaules kara bēgļi”, savukārt, skolēni ķīmijas un mājturības skolotāju vadībā veica Pelnrušķītes eksperimentus vairāku stundu ietvaros, jo Pelnrušķītei jāprot atšķirt vilnas diegu no kokvilnas, atrast traukus ar cieti, sodu, citronskābi utt. Mūsu skola piedalījās arī Rēzeknes novada pašvaldības starpdisciplināro ideju konkursā, kura rezultātā saņēmām atbalstu idejas “DO-RE-MI-FA” realizēšanai, tādējādi dažādu mācību priekšmetu skolotājiem bija iespēja sadarboties un realizēt ideju dzīvē. Kopš rudens esam paveikuši arī vēl sarežģītāku uzdevumu, kurā tika iesaistīti gandrīz visi 9. klases skolēni un skolotāji: risinājām starpdisciplināru problēmu par apmetnes veidošanu uz Marsa. Skolēni, sadarbojoties un ar fizikas, ķīmijas, bioloģijas, ģeogrāfijas, latviešu valodas u.c. skolotājiem, radīja savu videofilmu “Marsa iekarotāji”. Tika praksē pielietotas dažādu mācību priekšmetu saturā iegūtās zināšanas un prasmes, kā arī meklēta papildus informācija un attīstīts radošums “, tā stāsta A. Cercene.
Viņa arī secina, ka skolēni uzskata: šāda mācīšanās pieeja viņiem ļauj parādīt sevi netradicionālā veidā, liek vairāk sadarboties un sazināties, attīsta domāšanas, novērošanas prasmes un radošumu. Skolotājiem, protams, tas nozīmē papildus darbu, saskaņojot mācību saturu un novērtēšanas kritērijus ar saviem kolēģiem, bet tas ļauj pedagogiem vēl un vēl mēģināt un saprast, kā notiek idejas realizācija vai problēmas risināšana starpdisciplinārajā mācīšanā.
Apdāvināto bērnu fakultatīvās skolas skolotāja Marika Melne par projekta konferenci Rēzeknes novadā saka: “Jau otro reizi bija iespēja satikties ar zviedru un itāļu kolēģiem kopīgā konferencē projekta „My best idea” (mana labākā ideja) ietvaros, kas viennozīmīgi ir viena no labākajām idejām šajā mācību gadā un turpināsies vēl divus gadus. Pieredzes bagātināšana mijās ar patīkamām kopdarba sajūtām, kad aizrautībā piemirstās gan ikdienas un pavasara nogurums, gan valodas barjeras.
Pārstāvot biedrību „Apdāvināto bērnu fakultatīvā skola” (ABFS), bija iespēja dalīties gandrīz 20 gadu pieredzē gūtajās atziņās, starpdisciplināri strādājot ar intelektuāli apdāvinātiem skolēniem. Tikšanās reizē Rēzeknē tika apskatīta gan vispārīga pieeja darbā ar intelektuāli apdāvinātiem skolēniem, gan dots ieskats tēmās, pie kurām ABFS skolēni turpināja strādāt arī sestdien, kad konferences dalībniekiem bija iespēja to vērot klātienē Rīgā.
Savu labo ideju krātuvi papildinājām gan ar praktiskām idejām J.Klīdzēja pamatskolā, vērojot skolotāju sadarbības rezultātā tapušos starpdisciplināros projektus, gan smeļoties teorijā balstītas un praksē apstiprinātas idejas Dr.paed., asociētā profesore Karine Oginisjanas brīnišķīgajās lekcijās, gan arī baudot kultūras pasākumus, kuri bagātināja konferences programmu un radīja milzu gandarījumu pašiem. liekot justies piederīgiem kultūrai ar ko varam patiesi lepoties ārzemju kolēģu priekšā.
Esam pārliecināti, ka mūsu viesi devās atpakaļ uz savām valstīm gandarīti, iekšēji bagātinājušies un ar ļoti lielu jaunu ideju bagāžu, kuru apstrādei būs vajadzīgs vēl daudz laika…”
Jāatzīst, ka optimāla programmas sagatavošana bija iespējama sadarbojoties un strādājot komandā, līdz ar to praksē pierādījām, ka projekta ‘My best idea” īstenošana dzīvē ir starpdisciplināritātes paraugs.
Liels paldies visiem organizatoriem un sadarbības partneriem, kuri ar entuziasmu un augstu atbildīgumu iesaistījās konferences programmas sagatavošanā un īstenošanā!
Viedokļus apkopoja:
Elita Opincāne, IP speciāliste, projekta dalībniece
Projekts “My best idea”
Nr. 2015-1-SE01-KA201-012313
Viesi no Zviedrijas( Piteo) un Itālijas ( Laives) par gūto pieredzi Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolā:
Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolas skolotāji:
Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskolas skolēni:
Ieskats Apdāvināto bērnu fakultatīvās skolas skolotāju Marikas Melnes un Kintijas Blūmentāles nodarbībās: