Projekta “Apskāviens nākotnei” dalībnieki apmeklē Itāliju

Publicēts 23.12.2015

Erasmus + projekta “Apskāviens nākotnei” (līgums Nr. 2014-1-LV01-KA104-000218) ietvaros piecu Rēzeknes novada izglītības speciālistu grupa devās apmācību un pieredzes apmaiņas un braucienā uz Itāliju, pieaugušo izglītības iestādi AMFI, kas atrodas Celano pilsētā, kalnainā apvidū apmēram pusotras stundas brauciena attālumā no Romas.

Galvenais apmācību mērķis bija iepazīt veselīga dzīvesveida veidošanas pamatus un ģimeņu atbalsta pieredzi Itālijā, tādējādi mobilitātes programmā tika iekļautas gan dietologa un sociologa lekcijas, meistarklase restorāna šefpavāra vadībā, gan jauniešu centra un psiholoģiskā atbalsta centra apmeklējums.

Lekcijās uzzinājām, kādi ir uztura lietošanas paradumi šajā apgabalā, kā attīstīt izpratni par ikvienam cilvēkam veselīgu dzīvesveidu. Vārds “diēta” tulkojumā nozīmē – pareizs dzīves stils. Vidusjūras diēta pētīta jau 50-60 gadus un iekļauta UNESCO Pasaules nemateriālā mantojuma sarakstā, jo tās pamatā ir paaudzēs iesakņojusies pareizas uztura piramīdas principu izmantošana ikdienas dzīvē. Vidusjūras diētas galvenās sastāvdaļas ir dārzeņi, augļi un zivis. Tika uzsvērts tas, ka nav ieteicams lietot daudz dzīvnieku taukus, taču jānodrošina pareiza olbaltumvielu, ogļhidrātu un tauku attiecība. Var klausīties un lasīt padomus pareizai ēšanai, taču jāatceras, ka sabalansētam uztura lietošanai jākļūst par ikdienas ieradumu un, ka cilvēka pašsajūtu ietekmē arī fiziskās aktivitātes.

Sociologa lekcijās „Vecāku atbildība” tika iztirzātas mūsdienīgu ģimeņu problēmas un to cēloņi. Pirms vairākiem gadiem problēmu komunikācijā starp pusaudžiem un vecākiem bijis mazāk, jo dominējis viens ģimenes modelis: vecāki – bērni, taču tagad ir daudz nepilno ģimeņu, netradicionālo ģimeņu un nereti bērnus audzina vecvecāki. Tāpat sabiedrībā kopumā un ģimenēs ir mainījušies noteikumi, vērtības, dažkārt – sociālā identitāte.

Pēc lektores domām, ģimenes modeļi ir divējādi:

  • „Normālais aplis”, kur sieviete un vīrietis kopā audzina bērnu. Abi ienāk no dažādām ģimenēm, to tradīcijas apvieno, taču, veidojot kopdzīvi un audzinot bērnus, dažreiz var rasties nelielas problēmas.
  • „Problemātiskais aplis”, kur vecāki nāk no dažādām kultūrām; kur ir nepilnas vai netradicionālas ģimenes. Bieži vien domstarpības rodas no tā, ka nespēj vienoties, pēc kuras kultūras tradīcijām bērni tiks audzināti. Ja problēmas sākas starp diviem vecākiem, bieži iejaucas vecvecāki un grib uzspiest savu modeli – kā audzināt, izglītot. Ir gadījumi, kad ģimenē rodas problēmas jo savstarpēji “cīnās” 4 modeļi – māte, tēvs, mātes vecāki un tēva vecāki. Tā nereti ir pirmā krīze ģimenē, un, ja tai tiek pāri, tad vēlāk vecāki labi sadarbojas.

  Agrāk pusaudžu vecums bijis no 14 līdz 18 gadiem, taču tagad pusaudžu vecums sākas pat 11 gados un ir līdz 25 – 26 gadiem, tādējādi arī problēmu loks kļūst plašāks. Tas izskaidrojams ar sociāli politiskajām izmaiņām, grūtībām atrast darbu, kā rezultātā jaunieši ilgāk paliek ģimenēs vai arī dažreiz vecāki negrib „palaist” bērnus prom. Pat tad, ja ģimene funkcionē normāli, var būt kritisks punkts – vecāki pārceļas, zaudē darbu, tāpēc, lai nesāktos krīze, jāizsaka emocijas, jārunā par problēmu. Līdz ar to gan vecāku , gan skolas uzdevums ir mācīt kā komunicēt. Tā bērnam ir ļoti svarīga prasme, kā arī komunikācija ir pirmais solis krīzes situāciju risināšanā.

Apmeklējām pusaudžu un jauniešu dienas centru „Skabostik”, kura darbību finansē pašvaldība un pēcpusdienās apmeklē jaunieši vecumā no 12 līdz 28 gadiem. Jauniešiem ir dažādas noslieces uz atkarībām, uzvedības problēmas un/vai bezdarbs, kā arī nav kur lietderīgi vakaros pavadīt laiku. Centra virzība: iemācīt jauniešiem izvirzīt un sasniegt mērķi, plānot laiku. Centra vadītāja teica, ka viņi lepojas ar to, ka daži jaunieši, kuri pirmssākumos apmeklēja centru un brīvo laiku pavadīja muzicējot, tagad ir izveidojuši savu grupu, ierakstījuši dziesmas un veiksmīgi darbojas jau vairāku gadu garumā.

  Ja “ Skabostik” speciālisti pamana sarežģītas problēmas, kuras var risināt tikai atbilstoši speciālisti, tad jaunieši tiek sūtīti uz centra „Sipsia” speciālistu konsultācijām. “Sipsia” ir vienīgais psiholoģiskā atbalsta centrs Abruco reģionā, kur strādā ar no narkotikām atkarīgajiem jauniešiem.

Apmeklējot psiholoģiskā atbalsta centru “Sipsia” noskaidrojām, ka tur palīdzību vairākos organizē etapos. Sociālais asistents noskaidro ģimenes problēmu, kur dzīvo, kādi ir dzīves apstākļi. Savukārt psihologs testē problēmu un tam seko speciālistu sanāksme, kurā vienojas par labāko ārstēšanas veidu, kā palīdzēs, ko darīs, kā atrisinās.

Centram “Sipsia” ir raksturīga plaša sadarbība, kur aptver gan vecākus, gan dažādas iestādes: pašvaldību, policiju, slimnīcu, skolu. Interesanta ir arī sadarbība ar augstskolām, jo pēc teorētiskā kursa apguves (4 gadi) psiholoģijas un socioloģijas studentiem obligāta prasība ir 1 gada prakse, t.i., reāla pieredze, kas nepieciešama, lai strādātu patstāvīgi. Ir prakses vadītājs, kas strādā ar studentiem un pēc gada studenti kārto eksāmenu.

Jauniešiem abos centros tiek radīta ērta, neformāla vide, lai varētu darboties, “atvērties” un izrunāt savas problēmas.

Vizītes noslēgumā ļoti interesanta un aizraujoša izvērtās meistarklase restorānā, jo mums- pieaugušajiem, tāpat kā bērniem vislabāk atmiņā paliek tas, ko izdarām ar savām rokām, sajūtam un nogaršojam. Mācību centrs AMFI bija radījis tiešām ekskluzīvu iespēju iepazīt Vidusjūras diētu.

Iveta Tiltiņa, projekta koordinatore
Ineta Kruste, projekta darba grupas dalībniece

„Apskāviens nākotnei”
Līgums Nr. 2014-1-LV01-KA104-000218

erasmus-logo

Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on Facebook0