Skolas popularizēja starpdisciplināro mācību ideju realizācijas ieguvumus

Publicēts 06.06.2016

Sabiedrībā šobrīd daudz tiek runāts par jauno vispārējās izglītības saturu, kas balstīts kompetenču pieejā, tāpēc pedagogiem jau tagad jādomā par to, kā vērst uzmanību uz laikmeta diktēto uzdevumu risināšanu – nepieciešamību attīstīt skolēnu kritiskās domāšanas, problēmu risināšanas, sadarbības un saziņas, mācīšanās prasmes. Dzīve ir pierādījusi ikvienam no mums, ka reālās ikdienas (un ne tikai!) problēmas un situācijas var atrisināt, izmantojot tikai vairākos mācību priekšmetos apgūtās zināšanas, tas ir- starpdisciplināri.

Šajā mācību gadā divas skolas, Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskola un Maltas vidusskola, īstenoja starpdisciplinārās mācību idejas, ar kurām startēja Rēzeknes novada pašvaldības Izglītības pārvaldes izsludinātajā konkursā 2015. gada rudenī. Viena no galvenajām konkursa iecerēm bija rosināt pedagogu sadarbību un pilnveidot to prasmes starpdisciplināru projektu ieviešanā mācību procesā, tādējādi mācīšanos padarot skolēniem interesantāku, jēgpilnāku un praktisku. Ne mazāk svarīgs uzdevums bija popularizēt paveikto novada mērogā, tāpēc interesentu grupa no dažādām novada skolām devās pieredzes apmaiņas braucienā.

Sakstagala Jāņa Klīdzēja pamatskola prezentēja projekta “Pieklauvē savai nākotnei! Do-Re-Mi-Fa” ieviešanas gaitu un rezultātus. Sakstagalā starpdisciplinārajās mācībās visa gada garumā bija iesaistīti 5.-9. klašu skolēni. Tik daudz ideju vienkopus sen nebijām redzējuši: kā pagatavot netradicionālus pulksteņus, veikt eksperimentus ne vien dabaszinībās, bet arī latviešu valodā un mūzikā, iemācīties novada himnu, sacerēt vārdus un ierakstīt savu dziesmu, izmantojot programmu songsmith un daudz, daudz citu rosinošu mācību paņēmienu. Paldies skolotājām Anitai Cercenai, Anitai Doroščonokai, Annai Klušai un Sanitai Ivanovskai, kuras izmantoja savu radošo potenciālu, lai iedzīvinātu starpdisciplināro ideju, aizraujošā veidā savstarpēji integrējot dabaszinības, mūziku, latviešu valodu, vizuālo mākslu, mājturību un tehnoloģijas.

Maltas vidusskolas skolotāju Ingas Lubānes, Valentīnas Čepeles, Rutas Mikas un Stanislava Valenika ideja “Homo erectus “Veni, vidi, vici!”” ietvēra sevī latviešu tautas senvēstures apguvi ne vien vēsturē, bet arī sociālajās zinībās, sportā, mājturībā un tehnoloģijās. Projektā tika iesaistīti sesto klašu skolēni, bet īpaši aizraujošs tas izrādījās tieši zēniem, jo izgatavotie loki un šaušanas sacensības ir praktiskās daļas galarezultāts. Paldies skolotājiem par drosmi un uzņēmību!

Viesošanās laikā uzrunātie skolēni vienprātīgi atzina, ka starpdisciplināra mācīšanās ir arī praktiska darbošanās, kura ļauj parādīt viņiem sevi netradicionālā veidā, liek vairāk sadarboties un sazināties, attīsta kritiskās un radošās domāšanas, novērošanas prasmes, kā arī ļauj attīstīt praktiskās iemaņas. Pēc skolēnu domām šāda mācīšanās ir interesantāka un aizraujošāka, taču iemācīties un apgūt teorētiskās zināšanas ir vieglāk.

Ko domā skolotāji? Vairāki atzina, ka starpdisciplinārās mācību idejas ieviešana prasīja papildus darbu un laiku plānošanai, savstarpējām diskusijām. Pārsteidzoši, ka daži ļoti pieredzējuši skolotāji atzina: tā vajadzētu mācīties! Nevis apgūstot abstraktas, netaustāmas lietas “uz papīra” , bet ejot, modelējot, iedziļinoties un praktiski īstenojot.

Izglītības pārvalde, domājot par nākotni un ERASMUS + projekta “My best idea” aktivitāšu popularizēšanu, iecerējusi turpināt starpdisciplināro ideju konkursa izsludināšanu 2016. gada rudenī, jo tas ir veids kā rosināt skolotājus pamēģināt jaunas pieejas.

Nu jā, un kā var pārliecināties, ka tas kādam der un patīk? Tikai pamēģinot! Tāpēc- gaidīsim jaunas idejas, interesantus sadarbības modeļus un drosmīgu rīcību!

Elita Opincāne,
Izglītības pārvaldes speciāliste

160516_003

160516_001160516_002 160516_004 160516_005 160516_006 160516_008

Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on Facebook0